18. apr. 2018

Ta følge med han

av Agnès Ledig

Gyldendal, 2016


«Kjærlighet uten respekt er ikke kjærlighet. Å bli seg det bevisst og flykte fra den, er verken å mislykkes eller å tape, men å vinne en stor, ja, en gedigen seier.»
Romeo, en ung brannmann, ble skadet i en brann, rett etter at kjæresten hans sendte en melding og avsluttet forholdet. Mens han ligger på sykehuset blir han kjent med Julie, en sykepleier, som lever i et voldelig ekteskap.
«Hei, Romeo. Velkommen til oss. Husker du fornavnet mitt? Jeg heter Julie. Det er jo litt morsomt, ikke sant?»
Det bygger seg opp en tett kontakt mellom sykepleieren og brannmannen. «Julie er alltid så vennlig mot meg. Hun sier de riktige tingene, som trøster og oppmuntrer… Jeg, som liksom skal beskytte befolkningen mot brann og andre skumle ting, jeg klamrer meg fast til en snill sykepleier så hun skal beskytte meg. Verden er snudd på hodet.»
Etter at Romeo forlater sykehuset, holder Julie kontakt med han gjennom brev. Men først den dagen Julie havner på sykehuset selv, møtes de to igjen.

Vi følger Romeo og Julie i flere år, men også  lillesøsteren til Romeo, Vanessa på 14 som han er verge for. Vi møter mange som blir slått ned av skjebnen sin, men som reiser seg igjen og trasser livet.

Ta følge med han er en lettlest og rolig bok, som er skrevet ut i fra tankeperspektivet til hver enkelt person. Vi får servert mange forskjellige temaer og får sett på de ut i fra forskjellige synsvinkler. Det er en bok om livets utfordringer, om håp og styrke.  En bok å dykke ned i og kose seg med rett og slett.

Oversatt av Gøril Eldøen.

Agnès Ledig er vinner av den franske bokhandlerprisen for sin bok: To sekunder før miraklet.


Yvonne Holseth
Dovre folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...