14. juni 2018

Her hos de levende

av Levi Henriksen

Gyldendal forlag, 2017

”Halvbroren til faren min skjøt seg i et bryllup i romjula rett etter krigen, men det er ikke den historia jeg skal fortelle nå. Heller ikke om hva som skjedde den kvelden pappa gikk for å slå i hjel stefaren sin (...),”

Her hos de levende er Levi Henriksens nyeste bok. Det er en bok med faren hans sin historie som bakteppe og med en fiktiv Henriksen som kan minne om Levi Henriksen selv, uten at det er en selvbiografisk historie.
Henriksen, bokens hovedperson, har tatt seg inn i huset som faren, Hermann, bygde med sine egne hender. Henriksen er i et vippepunkt i livet. Han har kuttet kontakten med kone og barn og for så vidt med hele verden. Med to gamle malerier som farfaren lagde og farens gamle 7de sans forsøker han å finne ut av hvem faren egentlig var. Han som arbeidet i skogen, hoppet lengst på ski og som la planer om å drepe stefaren sin da han var ung. 

Dette er den første boken av Levi Henriksen jeg har lest. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke har plukket opp noen av bøkene hans før, for jeg liker boktitlene hans utrolig godt. Tittelen på denne boken «Her hos de levende» passer godt på denne historien synes jeg. Hermann Henriksen og hans historie påvirker de levende, også etter at Hermann er død. Samtidig som bokens hovedperson har tatt en pause fra livet for å finne seg selv, og for å pusle sammen historien om faren uten forstyrrelser og uten å bli kontaktet av hverken familie eller andre. 

May Britt Josten
Sel bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...