12. juni 2019

Uten å nå toppen : om fjellvandring, livsfilosofi og å gå i egne tanker

av Paolo Cognetti 

Kagge forlag, 2019


Noen bøker klarer jeg ikke annet å plukke opp og begynne å lese med en gang. Da Paolo Cognettits Uten å nå toppen : om fjellvandring, livsfilosofi og å gå i egne tanker kom til biblioteket tok jeg den med meg så snart den var ferdig til utlån. Det er en liten perle av en bok om forfatterens vandring i Dolpo-området i Himalaya. 

«Der hvor det politiske Nepal, som vanligvis holder seg på sørsiden av fjellkjeden Himalaya, tar et skritt over og trenger inn i det enorme geografiske området til den tibetanske høysletta, der er det et område i over fire tusen meters høyde, som ikke nås av monsuner eller veier, det tørreste og mest fjerntliggende og minst befolkede området i landet. Kanskje der oppe, tenkte jeg, kunne jeg se det Tibet som ikke finnes mer, som ingen av oss lenger kan få se»

Underveis på vandringen leser Cognetti Peter Matthiessens bok The snow leopard. Boken som kom ut i 1978 er utgangspunktet for at Cognetti reiser til Dolpo. Samtidig som vi følger Cognetti på hans reise i Dolpo, så følger han Cognetti Matthiessen og gir oss smakebiter fra The snow leopard. 

Paolo Cognetti har også skrevet boken De åtte fjellene som kom på norsk i 2017. 

Uten å nå toppen er oversatt av Steinar Lone.


May Britt Josten
Sel bibliotek





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...