av Julian Barnes
Cappelen Damm, 2016
Den britiske forfatteren Julian
Barnes har skrevet flere romaner og essays om kunstnerens liv og kunstens
vesen. Tre av dem er viet til forfatterne Gustave Flaubert, Leo Tolstoj og Arthur
Conan Doyle. Hans siste bok «Tidens larm» er en biografisk roman om den
russiske komponisten Dmitrij Sjostakovitsj som ble utgitt til hans 110-
årsjubileum.
Handlingen består av tre deler som skildrer tre dager av
musikerens liv i 1937, 1949 og 1968. Romanen er bygd opp som en indre monolog
til Sjostakovitsj fremstilt i tredje person.
I den første delen treffer vi komponisten på avsatsen utenfor
hans leilighet med ferdig pakket koffert ved siden av seg. Etter en offisiell
fordømmelse i pressen av hans opera Lady Macbeth fra Mtsensk og henrettelsen til
hans beskytter marskalk Tukhatsjevskij tilbringer han der de søvnløse nettene i
påvente av arrest.
I bokas andre del sitter han på et fly på vei hjem fra
Kultur- og vitenskapskongressen for verdensfreden i New York hvor han hadde
opplevd den reneste ydmykelse og moralsk skam etter fornektelsen av hans
musikalske forbilde Igor Stravinskij.
I romanens tredje del er han landets største komponist og en
nasjonal stolthet. Han reiser utenlands for å ta imot priser og æresdoktorater
som ambassadør for Sovjetunionen. I bilen med en offentlig sjåfør reflekterer
han over seg selv og livet. Han minnes om sitt livs verste øyeblikk da han
meldte seg inn i Sovjetunionens kommunistiske parti.
Alle gangene vi treffer Sjostakovitsj fordømmer han seg
selv. «Det er mye han kan beskylde seg selv for: unnlatelsessynder,
tilkortkommenhet, inngåtte kompromisser, keiserens skjerv». Ledemotivet i den
første delen er angst, i den andre – skam, i den tredje - bitterhet og
tungsinn. Forholdet mellom kunstneren og makten er hovedtema som går gjennom
hele boka. Tekstens rytmiske struktur påminner Sjostakovitsj’ musikk. Til tross
for sin statiske form har boka en stor slagkraft.
Som en ekte postmodernist bryter Barnes grensen mellom
virkelighet og fantasi og forvandler en biografisk roman til et veldig privat
essay om kunstnerens tragedie under et totalitært regime. Boka besynger ikke
musikerens liv, men skildrer hans fordervelse. Hvem var han egentlig? En
feiging som la alt sitt gjenværende mot i musikken, og feigheten i livet? Et
regimets offer som ble overdøvet av tidens larm?
Kan kunsten overleve til tross for kunstnerens fordervelse?
Julian Barnes svarer på det i slutten av romanen. «Hva kunne settes opp mot
tidens larm? Bare musikken som er inni oss selv – musikken i vårt innerste –
som enkelte kan forvandle til virkelig musikk. Som med tiden, dersom den er
sterk og sann og ren nok til å overdøve tidens larm, forvandles til historien
hvisken … Kunsten er historiens hvisken, som kan høres gjennom tidens larm.»
Oversetter: John Erik Bøe Lindgren
Elvira Tjønnholm
Sel bibliotek
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar